In de wereld van de e-commerce zijn bedrijven altijd op zoek naar manieren om de concurrentie voor te blijven. Door gebruik te maken van algoritmen en real-time data kunnen bedrijven hun prijzen direct aanpassen om de winst te maximaliseren.
van de klanten vinden prijs het belangrijkste onderdeel van hun aankoopbeslissing
Wat je ook verkoopt, de prijs blijft voor klanten een cruciale factor bij hun aankoopbeslissing. Zo vindt ruim 64% van de ondervraagden de prijs het belangrijkst in hun overweging om tot een online aankoop over te gaan.
Klanten willen het gevoel hebben dat zij waar voor hun geld krijgen. Bovendien zijn klanten vaak op zoek naar de beste deal en zullen zij de prijzen van verschillende retailers vergelijken om de beste aanbieding te vinden. Daarom moeten bedrijven hun prijzen zorgvuldig bepalen om concurrerend te blijven en om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen.
Dynamic pricing is een verzamelnaam voor prijsstrategieën waarbij de prijzen voor producten of diensten in real-time worden aangepast op basis van de marktvraag, voorraadniveaus en andere factoren. Het doel van dynamische prijsstelling is de winst te maximaliseren door voor elk product op elk moment de optimale prijs te berekenen.
Deze aanpak is voor vrijwel elke ecommerce onderneming noodzakelijk, omdat het vandaag de dag geen doen is om handmatig alle prijzen continu bij te werken. Wanneer concurrenten wel gebruik maken van software die hun prijzen real-time aanpassen, dan loop je steeds achter de feiten aan.
Real-time aanpassing op basis van vraag
Optimale prijzen per voorraad
Automatische prijsvergelijking
Door prijzen in real-time aan te passen, kunnen bedrijven concurrerend blijven op prijs en meer verkopen realiseren.
Het is een misvatting dat dynamische prijzen automatisch lagere prijzen betekenen. Bij onze klanten neemt de marge juist vaak toe.
Door meer verkopen én betere marges op producten realiseren bedrijven een hogere totale winst.
Prijzen worden handmatig vaak naar beneden aangepast, maar niet tijdig weer naar boven als dat mogelijk is. Automatisering lost dit op.
Dynamic pricing zorgt in de praktijk vaak voor hogere prijzen en meer verkopen. Door slimme automatisering worden kansen om prijzen te verhogen niet meer gemist.
Hoewel dynamische prijsstelling veel voordelen heeft, brengt het ook de nodige uitdagingen met zich mee.
Een van de grootste uitdagingen is de nauwkeurigheid van de gegevens. Dynamische prijsstellingsalgoritmen zijn afhankelijk van nauwkeurige gegevens om prijsbeslissingen te nemen. Als de gegevens onnauwkeurig of onvolledig zijn, kan het algoritme prijsbeslissingen nemen die niet optimaal zijn.
Een andere uitdaging van dynamische prijsstelling is de perceptie van de klant. Als klanten merken dat een bedrijf dynamische prijzen gebruikt om van hen te profiteren, kunnen ze hun vertrouwen in het bedrijf verliezen en elders gaan kopen. Bovendien kunnen klanten gefrustreerd raken als de prijzen te vaak of te drastisch veranderen.
Een van de grootste risico's is de kans op prijsoorlogen tussen concurrenten. Als twee of meer bedrijven dynamische prijsstellingsalgoritmen gebruiken om prijzen in real-time aan te passen, kunnen ze in een race naar de bodem belanden, waarbij de prijzen tot onhoudbare niveaus worden verlaagd in een poging om klanten aan te trekken.
Pricemotion voorkomt dit door bijvoorbeeld een minimum marge in te stellen of door prijzen bij voorkeur niet lager in te stellen dan de goedkoopste partij.
Veel grote e-commercebedrijven maken al met veel succes gebruik van dynamische prijzen. Amazon, bijvoorbeeld, gebruikt dynamische prijzen om dagelijks de prijzen van miljoenen producten aan te passen.
Maar dynamic pricing is niet langer alleen weggelegd voor de corporates. Ook veel kleine- tot middelgrote webshops maken gebruik van software om hun prijzen automatisch te monitoren en automatisch aan te passen aan de markt. Doe je dit niet, dan loop je al snel achter de feiten aan. Je prijzen zijn of te hoog waardoor consumenten bij de concurrent kopen, maar ook in veel gevallen te laag, waardoor je winst mis loopt.
De goedkoopste aanbieders op vergelijkingssites hebben vrijwel altijd dezelfde prijzen - zij maken allemaal gebruik van dynamic pricing software.
Kieskeurig, Google Shopping
Klein tot groot, allemaal automatisch
Prijzen synchroon met markt
Gebruik jij nog geen automatisering voor jouw prijzen? Dan kun je hierin nog veel winnen.
Verkoop je standaard producten met EAN codes, dan kan onze software je geheel automatisch helpen om inzicht te krijgen in je eigen prijzen in vergelijking met concurrenten. Optioneel kun je prijsregels instellen om je prijzen automatisch bij te werken.
In de praktijk: meer verkopen en hogere verkoopprijzen
Verkoop je producten zonder EAN codes of producten die lastiger vergelijkbaar zijn, ook dan kun je Pricemotion gebruiken. Je koppelt jouw producten en voegt in ons dashboard handmatig vergelijkbare producten van concurrenten toe.
Eenmalige setup: daarna altijd overzicht van je prijzen
Hiermee kun je Pricemotion laagdrempelig uittesten op een klein deel van je assortiment.
Kortom, dynamische prijsstelling is een innovatieve en effectieve strategie die bedrijven kunnen gebruiken om meer te verkopen en hun marge te verhogen. Door dynamische prijsstellingsalgoritmen te gebruiken, kunnen ecommerce bedrijven hun prijzen aanpassen op basis van concurrenten in de markt.
Of u nu een kleine e-commerce startup bent of een grote multinational, dynamic pricing is een belangrijk onderdeel van je online succes. Pricemotion helpt je graag om eenvoudig en snel aan de slag te gaan met dynamic pricing.
Concurrerende prijzen trekken klanten
Optimale prijzen per product
Volledig geautomatiseerd